Πέμπτη 25 Φεβρουαρίου 2010

Μετανάστες, εγκληματικότητα και βελανίδια

Παρακολουθώντας από απόσταση και με σχετική νηφαλιότητα το όλο θέμα με το νομοσχέδιο για την ιθαγένεια αποφάσισα να κάνω μία μικρή έρευνα για να δω και εγώ σε ποιό βαθμό σχετίζεται η μετανάστευση με την εγκληματικότητα, καθώς αυτό φαίνεται να είναι το βασικότερο επιχείρημα της ακροδεξιάς στον ‘’αγώνα’’ της ενάντια στο νομοσχέδιο αυτό. Αφορμή μία δήλωση του προέδρου του ΛΑΟΣ που συνέδεσε μεταναστευτικές ροές και ποσοστά εγκληματικότητας, ‘’Συμπτωματικά, από τότε που εγκαταστάθηκαν στη χώρα μας οι φίλοι μας οι μετανάστες, αυξήθηκε η εγκληματικότητα. Δεν υπάρχει έγκλημα χωρίς μετανάστες. Δεν λέω ότι είναι όλοι τους εγκληματίες. Η πλειοψηφία τους όμως είναι’’. (1) Παραβλέποντας τις συνηθισμένες ανούσιες γενικεύσεις και τα ανυπόστατα συμπεράσματα που ο συγκεκριμένος χώρος συνηθίζει να χρησιμοποιεί, σκέφτηκα να το ψάξω λίγο παραπάνω. Η φιλοσοφική και ανθρωπιστική προσέγγιση του θέματος συνήθως δεν αγγίζει την αντίθετη πλευρά, οπότε ίσως τα στοιχεία φανούν πιο χρήσιμα.

Τα συμπεράσματα είναι μάλλον αποστομωτικά. Σύμφωνα με την παγκόσμια βιβλιογραφία, πολλές έρευνες συμπεραίνουν πως παρά την συνηθισμένη αίσθηση της παραπληροφορημένης κοινής γνώμης και των φιλότιμων προσπαθειών των ανα τον κόσμο εθνικιστών, δεν υπάρχει, ή μάλλον δεν αποδυκνείεται μέχρι τώρα, σοβαρός συσχετισμός εγκληματικότητας και μετανάστευσης. Τα ποσοστά παραβατικής συμπεριφοράς μεταξύ γηγενών πληθυσμών και μεταναστών είναι σχεδόν ίδια, σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα αυτά των μεταναστών φαίνονται να είναι χαμηλότερα. Σε περιπτώσεις δε, που τα στατιστικά εγκληματικότητας των μεταναστών παρουσιάζονται ανώτερα, αν ληφθούν κοινωνικοί και οικονομικοί παράγοντες υπ’ όψιν, το συμπέρασμα πάλι είναι πως ο συσχετισμός μετανάστευσης και εγκληματικότητας είναι πολύ αδύναμος. Tα παρακάτω links είναι αρκετά διαφωτιστικά και ενδιαφέροντα. (2) , (3) , (4), (5) , (6)

Ένα βασικό χαρακτηριστικό της ακροδεξιάς ιδεολογίας είναι ο ελιτισμός, η πολιτισμική και βιολογική ανωτερότητα ενός λαού σε σχέση με άλλους. Η επίκληση βιολογικής ανωτερότητας ενός λαού, η αποδοχή δηλαδή πως το DNA κάποιου λαού είναι ποιοτικά καλύτερο κάποιου άλλου, είναι απλά αβάσιμη και επιεικώς γελοία, οπότε ανάξια περαιτέρω ανάλυσης. Το πρώτο όμως επιχείρημα ακούγεται πιο ‘’λογικό’’ στα αυτιά κάποιου ανυποψίαστου αναγνώστη, καθώς κάποια έθνη, όπως το Ελληνικό παραδείγματος χάριν, έχουν να επιδείξουν αξιοθαύμαστο πολιτισμικό παρελθόν, σε αντίθεση με άλλα πιο πρόσφατα. Σε αυτή την περίπτωση βέβαια, η λογική αυτή είναι καταδικασμένη να καταρρεύσει μέσω του προφανούς επιχειρήματος πως το παρελθόν ενός έθνους δεν είναι λογικό να αποτελεί απόδειξη για την ικανότητα των μοντέρνων εκπροσώπων του. Τρανό παράδειγμα η χώρα μας, όπως και πολλές άλλες με ένδοξο παρελθόν. Το επιχείρημα ‘’όταν εμείς φτιάχναμε πολιτισμό αυτοί κρέμονταν από δέντρα και έτρωγαν βελανίδια’’ μπορεί να καταρριφθεί από ένα παιδάκι δημοτικού βεβαίως και δε χρειάζεται ιδιαίτερη ενασχόληση. Οποιοσδήποτε έχει έστω και επιφανειακή σχέση με την ιστορία γνωρίζει τα αξιοθαύμαστα επιτεύγματα λαών όπως οι Κινέζοι, οι Μεσοποτάμιοι, οι Αιγύπτιοι, οι Φοίνικες, οι Κέλτες, οι Αζτέκοι, οι Ίνκας και πολλοί άλλοι. Επίσης, αν σκεφτεί κάποιος πως οι ακροδεξιοί ανά τον κόσμο έχουν την ίδια σε γενικές γραμμές ιδεολογία, θα έπρεπε η μία εθνική ακροδεξιά ιδεολογία να συγκρούεται με την άλλη, καθώς απλά δε γίνεται όλοι οι λαοί να είναι ανώτεροι. Το θέμα σύγκρισης με λίγα λόγια καταρρέει με μία απλή σκέψη δεκα δευτερολέπτων. Πολύ ενδιαφέρουσα είναι η ανάλυση που κάνει το gravity and the wind (7) στη θεώρηση του Ουμπέρτο Έκο περί τυπικών χαρακτηριστικών του φασισμού και της εγχώριας ακροδεξιάς.

Ένα άλλο σύνηθες επιχείρημα των Ελλήνων ακροδεξιών, που συνήθως συνδυάζεται με τον μύθο της απολύτως ομογενούς φυλής και ‘’απόδειξη’’ της ανωτερότητάς μας, είναι η σωστή συμπεριφορά των Ελλήνων μεταναστών στο εξωτερικό, σε αντίθεση με τους ‘’εισαγώμενους’’ στη χώρα μας. Επιχείρημα που απλά παύει να υφίσταται αν δει κάποιος τα στατιστικά εγκληματικότητας στις Ηνωμένες Πολιτείες κατά τα πρώτα κύμματα μετανάστευσης στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, όπου η πρωτιά μας είναι επιβλητική καθώς είμαστε πρώτοι με διαφορά σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες! (8) , (9) , (10) Απ’ ότι φαίνεται, ούτε εδώ επιβεβαιώνεται ο μύθος της ανωτερότητας μας και ίσως θα έπρεπε να προσπαθούμε να δούμε το πρόβλημα εις βάθος, βάζοντας κοινωνικο-πολιτικο-οικονομικές μεταβλητές στην εξίσωση. Δυστυχώς ωστόσο, βασικό χαρακτηριστικό της ακροδεξιάς ρητορικής είναι να υιοθετεί ένα λόγο που εστιάζει στο θυμικό και όχι ένα λόγο με στοιχεία, αρχή, μέση και τέλος, με πολλά χαρακτηριστικά παραδείγματα να έρχονται στο μυαλό, όπως η πρόσφατη ιστορία με τα βιβλία ιστορίας (11) , (12). Η ακροδεξιά λογική βασίζεται στην καταστολή και όχι στην αναζήτηση των πραγματικών και βαθύτερων αιτιών του προβλήματος, προκειμένου να βρεθεί μια λύση και έτσι καταλήγει σε δογματισμούς και απολύτως επιφανειακές προσεγγίσεις πολύ σημαντικών και σύνθετων προβλημάτων και τέτοιου είδους συλλογιστικές δεν οδηγούν σε νηφάλια συμπεράσματα.

Όποιο και αν είναι πάντως το αποτέλεσμα, θα πρέπει να έχουμε στο νου μας τις αιτίες που δημιουργούν βία και όχι να την αποδώσουμε σε ένα συγκεκριμένο υποσύνολο, με επιχειρήματα που αγγίζουν πολλές φορές τα όρια της μεταφυσικής. Όπως εγκαλούσε τον Δεκέμβρη του 2008 τον τότε πρόεδρο του Σύριζα, Α. Αλαβάνο, ο βουλευτής του ΛΑΟΣ Α. Γεωργιάδης: ‘’Καταγγέλετε τη βία απ’ όπου και αν προέρχεται;;; ΝΑΙ ή ΟΧΙ;;; Την καταγγέλετε;;;


Ενδιαφέρον paper επίσης: www.hlhr.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: